Hofte

Behandling af hofteproblemer på vores idrætsklinik

Skader i lysken og hoften forekommer hyppigt hos sportsudøvere, især dem, der udfører aktiviteter, der indebærer hurtige accelerationer, eksplosive bevægelser og gentagne bevægelser. Hos Fysioterapi & Fitness Østerbro tilbyder vores erfarne sportsfysioterapeuter skræddersyet behandling til at håndtere og rehabiliterer sådanne skader. Fra undersøgelse til rehabilitering fokuserer vi på at genoprette optimal funktion og styrke i hoftens og lyskens områder gennem en kombination af terapeutiske øvelser, manuel terapi og individuelt tilpassede træningsprogrammer. Vores tilgang er holistisk og skræddersyet til den enkelte patients behov for at sikre en hurtig og effektiv tilbagevenden til sporten og forebyggelse af fremtidige skader.

Eksempler på hofteproblemer vi behandler:

Impingement (FAI):

Impingement i hoften er er hofte/lyske smerter som er en tilstand, hvor der opstår indeklemning mellem hofteskål og lårben, hvilket kan forårsage smerter og nedsat bevægelighed.

Springhofte eller snapping hip:

Snapping hip er kendetegnet ved en hørbar eller følbar lyd, når hoftebenet bevæger sig. Skyldes ofte en stram sene som bevæger sig hen over et knoglefremspring og glider imod. Ofte vil der også være irritation af den underliggende slimsæk (bursa).

Adduktor tendinit og hoftetendinit:

En tendinitis er en inflammation i en sene (inflammation er en betændelsestilstand uden infektion). Den kan blandt andet opstå i hofteleddets adduktormusklerne som fører benet indad og/eller i musklerne som bøjer hofteleddet. En tendinit opstår som følge af ensformig (over)belastning.