Skulder

Skulderimpingment:

Impingement betyder afklemning og er en tilstand, hvor senerne i skulderen bliver klemt, hvilket kan forårsage smerter og bevægelsesbegrænsninger.

Rotatorcuff-skade:

Rotatorcuffskade henviser til skader på musklerne og senerne, der omkranser skulderleddet.

Skulderinstabilitet:

Instabilitet opstår, når skulderleddet bliver for løst og kan resultere i gentagne forstuvninger.

SLAP:

SLAP-læsioner involverer skade på skulderens labrum/ledlæbe og kan føre til smerter og nedsat funktion. Ledlæben virker stødabsorberende, holder leddet på plads og fordeler tryk på leddet over et større område.

Englevinger:

Englevinger er en tilstand, hvor skulderbladene stikker ud, hvilket kan påvirke skulderens bevægelighed og styrke. Ubalance af musklerne omkring skulderbladet, kan forudsage englevinger.

Bicepstendinit:

Bicepstendinitis er en irritationstilstand som opstår, når senerne, der forbinder bicepsmusklen til skulderen, bliver betændt og smertefulde.

Luksation:

Luksation er en alvorlig skade, hvor skulderleddet går ud af led, hvilket kan kræve akut behandling og efterfølgende stabiliserende og styrkegivende genoptræning.