Chokbølge terapi

I klinikken tilbyder vi chokbølge terapi til behandling af kroniske skader og smertetilstande i sener, muskler, ledbånd og kapsler, og alle typer af bindevæv.

Den benyttede teknik kaldes RSWT (Radial Shockwave Therapy), som er radierende (”spreder sig ud nede i vævet)” mekaniske trykbølger, som opbygges ved hjælp af trykluft.

Derved overføres en ekstrem energimængde til vævet, og skader ned til 3 cm s dybde kan behandles.

Kort fortalt, udsættes det skadede væv for en kraftig mekanisk påvirkning, som bevirker lokal varmeudvikling og ”mikrolæsioner” i vævets celler, hvorved kroppens egen helingsproces (inflammationsproces) genaktiveres.

Der gives normalt 3-6 behandlinger, med 4–7 dages intervaller, og der følges altid op på forløbet med vævsspecifikt træningsprogram.

De fleste vil opleve behandlingen som smertefuld, men også med hurtig tilvænning. Der er oftest tale om en umiddelbar smertelindring, som afløses af tiltagende ømhed efterfølgende, og der kan forekomme ukomplicerede bivirkninger som små ødem, rødme og små blødninger i underhuden, som hurtigt aftager.

Chokbølge terapi har vist sig effektiv på lidelser som :

-Hælspore
-Seneskader i skulder (rotator cuff)
-Tennis og golfalbuer.
-Løber knæ
-Springerknæ
-Achilles sene skader
-………men reelt alle typer af sene og ledbåndsskader

Erfarings mæssigt hjælper chokbølgeterapi i op til 80 % af tilfældene, men meget afhængigt af skadestype, - længde og sammenhæng.

Alle behandlingsforløb med chokbølge forudsætter en grundig fysioterapeutisk undersøgelse, og iværksættes kun når behandlingen vurderes som bedste valg.

Pris pr. behandling : 500,-

Kontakt og booking hos fysioterapeut Jesper Lassen